Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.
Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för styrning, ledning och samordning i kommunen. Vi bidrar till att visioner och politiska beslut blir verklighet. Vi är drygt 250 medarbetare med specialistkunskaper inom bland annat ekonomi, HR, kommunikation, utveckling och förvaltning, digitalisering, juridik, platsutveckling och trygghets- och säkerhetsfrågor.
Upphandlingsenheten vid Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för att genomföra samtliga upphandlingar åt kommunens förvaltningar.
Vår verksamhet bedrivs med tydligt kundfokus. Som stöd i upphandlingsarbetet använder vi oss av upphandlingssystemet Kommers och vi har infört elektronisk handel i hela kommunen. Vår uppgift är att utveckla och strategiskt hantera den sammanlagda inköpsvolymen som för kommunen uppgår till cirka 2,4 miljarder årligen.
Upphandlingsenheten har idag drygt 20 medarbetare, som tillsammans driver och utvecklar upphandlings- och inköpsverksamheten med målet att vara en spjutspets i den offentliga upphandlingen. Vi arbetar med kategoristyrning som innebär att vi fördjupar oss inom respektive kategori för att jobba mer proaktivt gentemot våra interna beställare och leverantörer.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
Vi söker nu en kategoriansvarig upphandlare till upphandlingsenheten med inriktning mot varor och tjänster. Beroende på intresse och kompetens kommer du kunna arbeta inom något av de områden som ligger under kategorin varor och tjänster. Du rapporterar till kommunens upphandlingschef och kommer vara en av 11 upphandlare på enheten.
Dina arbetsuppgifter kommer främst att bestå av:
– Att självständigt leda och genomföra upphandlingar av inom varu- och tjänstekategorin i samarbete med berörd verksamhet.
– Att ansvara för att förvalta och följa upp tecknade avtal inom ditt ansvarsområde.
– Att utveckla kommunens arbete kring upphandling och uppföljning i samarbete med kollegor och kommunens avtals- och inköpscontroller.
– Att ge råd och stöd i upphandlings- och avropsfrågor.
Vi erbjuder dig
Vi arbetar konsultativt och värdesätter kvalitet och serviceanda. Vi arbetar i projektform tillsammans med kommunens interna uppdragsgivare. Du kommer också att delta i interna utvecklingsprojekt. Under året arbetar vi med ett uppdrag att utveckla och förstärka kommunens inköpsorganisation och avtalsuppföljning för att kunna ge ett ännu bättre stöd till verksamheten.
Botkyrka kommun erbjuder stor flexibilitet i arbetet för att anpassa till våra medarbetares behov och förutsättningar. Vi har årsarbetstid och goda möjligheter till arbete delvis på distans när verksamheten möjliggör det. Vi erbjuder friskvårdsbidrag samt att du har möjlighet både till semester- och löneväxling.
Du som söker till oss
Du som söker till oss har högskoleutbildning inom ekonomi, juridik, teknik eller annan utbildning på eftergymnasial nivå som arbetsgivaren bedömer relevant.
– Erfarenhet av att självständigt genomföra varu- och tjänsteupphandlingar.
– God kunskap om offentlig upphandling (LOU).
– Kommunicerar väl i tal och skrift i det svenska språket.
– Erfarenhet av att ha arbetet kategoristyrt antingen i offentlig eller privat verksamhet tidigare.
Meriterande är:
– Fördjupad kunskap och erfarenhet av offentlig upphandling.
– Kunskap och erfarenhet av projektledning.
– Erfarenhet av politisk styrd organisation.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är resultatorienterad och självgående. Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och att du är serviceinriktad i dina kontakter med uppdragsgivare och beställare. För att lyckas i rollen är det bra att vara strukturerad i ditt arbete och att kunna vara flexibel för att hantera ändrade förutsättningar.