Mars 10, 2025
Familjehemssekreterare
Sigtuna kommun
Sigtuna
Lön: Enligt avtal.
Ansök senast: 2025-03-28

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!

ARBETSUPPGIFTER
I Sigtuna kommun satsar vi på att utveckla och stärka familjehemsvården, vilket märks bland annat på att vi återigen får möjlighet att utöka vårt team. Då vi nu även påbörjar arbetet att rekrytera egna jourhem söker vi därför ytterligare en familjehemssekreterare. På vår enhet jobbar i dagsläget fem familjehemssekreterare, fem barnhandläggare, två behandlingsassistenter, en biträdande enhetschef och en enhetschef.

Brukar du få höra att du är en trygg och lösningsfokuserad person som älskar att samarbeta så tycker vi absolut att du ska söka tjänsten hos oss!

Som familjehemssekreterare hos oss kommer du tillsammans med dina nya kollegor ansvara för att rekrytera, utreda och kontinuerligt stödja och handleda våra familjehem i deras uppdrag. Vi arbetar till största delen med våra egna familjehem och lägger därför mycket tid, kraft och resurser på att möta familjernas behov av stöd och vägledning samt på att på olika sätt kompetensutveckla våra hem.

Vi hoppas att du vill vara en del av en välkomnande och erfaren enhet som drivs av engagemang för våra placerade barn och en vilja att stötta varandra i det dagliga arbetet.

Hos oss arbetar familjehemssekreterare och barnsekreterare nära varandra i alla ärenden, för att följa upp att det placerade barnet får god omsorg och god utveckling i sitt familjehem. Våra behandlingsassistenter finns med och jobbar med umgänge mellan det placerade barnet och de biologiska föräldrarna där det är möjligt.

Som anställd hos oss erbjuds du introduktionsprogram, intern såväl som extern handledning, kontinuerlig kompetensutveckling genom föreläsningar och utbildningar, flexibilitet och möjlighet att arbeta hemifrån vissa dagar i veckan, årsarbetstid, möjlighet till semesterväxling samt friskvårdsbidrag.

Vår arbetsplats är belägen i Märsta kommunhus, ett par minuters promenad från tågstationen.

KVALIFIKATIONER
Kompetenskrav

• Socionomexamen eller annan, av arbetsgivaren ansedd likvärdig utbildning
• Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat som socialsekreterare med myndighetsutövning inom barn och ungdomsområdet, alternativt som familjehemssekreterare.
• B-körkort
• Goda kunskaper i svenska språket

ÖVRIGT
Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev.

Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun!

Löpande intervjuer kan komma att ske under rekryteringsperioden. Vid anställning kommer en bakgrundskontroll att göras.

https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sigtuna kommun