November 19, 2024
Biståndshandläggare SoL äldre- och funktionsnedsättning
Tranemo kommun
Tranemo
Lön: Månadslön
Ansök senast: 2024-12-23

I Tranemo kommun känner du dig välkommen. Här verkar vi för en stark känsla av samhörighet och uppmuntrar dig som anställd att ha inflytande och delaktighet i utvecklingsarbetet av våra verksamheter. Vi utgår från ett tydligt hållbarhetsperspektiv där vi som arbetsgivare satsar på bra arbetsvillkor, ett gott ledarskap och utgår från en tydlig värdegrund; Vår verksamhet ska vara tillgänglig för alla, alla ska bli bemötta på ett positivt och professionellt sätt, vi levererar tjänster med god service och hög kvalitet och alla vi möter ska känna att de blir lyssnade på.
Vi lever i en föränderlig tid och söker därför efter kompetenta och engagerade medarbetare som vill vara med och bygga framtidens Tranemo.

Möjlighet finns för att delvis arbeta hemifrån utifrån verksamhetens behov. Som anställd i kommunen erbjuds du friskvårds bidrag och här finns även en aktiv personalförening med möjlighet till att deltaga i olika förekommande aktiviteter. Kommunen tillämpar rökfri arbetstid.

ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten har sin tillhörighet vid enheten för bistånd äldre- och funktionsnedsättning. Arbetsuppgifterna är varierande då man både utreder och följer upp insatser för målgrupperna.

Det finns stora fördelar i den mindre kommunen och att vi har en samlad myndighetsfunktion. Det finns en bred kompetens och stor erfarenhet i verksamheten. Det finns även en stor vilja att hjälpa varandra vid behov, och ett stort engagemang hos både medarbetare och ledning. Möjligheterna att bredda sin kunskap och erfarenhet är stor i den lilla kommunen, likväl som närheten till andra delar av kommunal verksamhet som underlättar i samverkan för att hitta bra och hållbara lösningar.

Vi hoppas såklart att just du vill bli en del av myndighetsfunktionen i Tranemos socialtjänst.

Som biståndshandläggare ansvarar du för att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt Socialtjänstlagen för äldre- och funktionsnedsättning.

• uppföljningar och omprövningar av fattade beslut
• leverera uppdrag till utförare
• säkerställa rättssäkerheten i myndighetsutövningen
• arbeta i team med kollegor inom enheten men också i myndighetsfunktionen som
helhet
• medverka i utveckling för enheten och för myndighetsfunktionen som helhet

KVALIFIKATIONER
• Du har socionomutbildning eller annan högskoleutbildning inom socialt arbete som kan bedömas likvärdig.

Vi ser även gärna att du
• har god samarbetsförmåga och engagemang
• har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• har förmåga att arbeta självständigt
• har intresse och förmåga att möta människor i svåra situationer
• är öppen och lyhörd
• har minst B-Körkort
• har erfarenhet av myndighetsutövning
• verkar för att utveckla det administrativa och digitala arbetet

Meriterande om det finns erfarenhet av myndighetsutövning utifrån relevant lagstiftning, och då helst genom att ha arbetat med målgrupperna äldre och funktionsnedsättning eller andra delar inom Individ- och familjeomsorg.

Tveka inte att ansöka om du har en relevant utbildning som pågår, som slutförs under våren.

Vänta inte med din ansökan då vi tillämpar löpande intervjuer.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt GDPR.

Varmt välkommen med din ansökan!

Tranemo kommun