September 27, 2024
AV- och mediatekniker, Stockholm
Statens Maritima och Transporthistoriska Museer
Stockholm
Lön: Månadslön, vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.
Ansök senast: 2024-10-20

Utmärkelsen ”Sveriges modernaste myndighet 2023” vann Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM). Myndigheten driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet, Vrak-Museum of Wrecks samt Järnvägsmuseet. SMTM är en vänlig arbetsplats med en effektiv och ansvarsfull samarbetsorganisation som kännetecknas av nyfikenhet och tillit. Inom SMTM arbetar alla med det maritima och transporthistoriska kulturarvet med visionen om att vidga människors världsbild, genom kunskap, upplevelser och engagemang. Myndigheten är sedan 2009 miljöcertifierad enligt ISO 14001 och vill även inspirera andra till att också agera för en hållbar framtid.

 

Om tjänsten

Som AV- och mediatekniker blir du en viktig del av IT-enheten på vår myndighet. Du kommer att arbeta med modern teknik för att stödja våra utställningar, föreläsningar och event, både på plats i Stockholm och på våra andra arenor i Karlskrona och Gävle. Ditt fokus kommer att ligga på att utveckla och underhålla lösningar inom streaming, ljud, bild och digitala informationssystem, samt utveckla samt 360- och 3D teknik och aktuella styrsystem för att förmedla innehållet på samtliga arenor. Du kommer också att genomföra foto- och filmuppdrag samt livesändningar. Du kommer delta aktivt i den kreativa processen för utställningar och kommunikation, där dina tekniska färdigheter blir avgörande för att förverkliga innovativa idéer. Ett nära samarbete med Kommunikationsenheten och Utställningsenheten är en förutsättning för att lyckas i rollen, likväl som med museernas publika enheter, då du blir en viktig del i uppbyggnaden av rätt teknik kopplat till verksamheternas behov.

Du kommer att:

• Ansvara för planering, genomförande och underhåll av AV-installationer, streamingteknik och digitala informationssystem
• Genomföra foto- och filmuppdrag samt säkerställa högkvalitativa livesändningar av event och föreläsningar
• Delta i den kreativa processen för att utveckla och genomföra utställningar och kommunikationsinsatser
• Leda och delta i uppbyggnaden av produktionsgruppen som kommer att hantera allt från film och foto till framställning av 3D- och 360-material. Här kommer du att vara en nyckelperson i utvecklingen och genomförandet av projekt som använder avancerad medieteknik för att skapa engagerande upplevelser
• Skapa tekniska förutsättningar för att genomföra livesändningar av event och föreläsningar
• Säkerställa högkvalitativ produktion av ljud och bild för våra presentationer och evenemang
• Utveckla och förbättra tekniken inom våra digitala arenor och tekniska plattformar
• Samarbeta tätt med kommunikationsteamet och andra avdelningar för att säkerställa att tekniken möter verksamhetens behov

 

Din kompetens och erfarenhet
Du ska ha eftergymnasial utbildning och dokumenterad erfarenhet kring arbete med livesändningar, AV teknik och digitala stödsystem, samt erfarenhet av IT-supportarbete. Du talar och skriver god svenska och engelska.

Du ska även ha:

• Erfarenhet av underhåll och drift av teknik i konferens- eller utställningsmiljöer
• Färdigheter inom Adobe Creative Suite eller liknande verktyg
• Erfarenhet av foto och filmproduktion samt livesändningar
• Erfarenhet av ledarskap i produktionssammanhang och förmåga att driva projekt från idé till genomförande
• Vana att skapa teknisk dokumentation och att arbeta med olika operativsystem som Windows, macOS och Linux

 

Meriterande:

• Certifieringar inom AV-teknik eller erfarenhet av utvecklingsprojekt
• Erfarenhet av programmering och kunskap inom nätverksinfrastruktur

 

Dina egenskaper

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och drivkrafter. Du är initiativrik och idérik och ser möjligheter i teknikens utveckling. Du har god förmåga att snabbt kunna sätta dig in i nya arbetsuppgifter och att vid behov arbeta självständigt med att lösa problem och aktivt söka information. Du tar stort ansvar för dina delar i leveranser och relationer och har en ödmjuk attityd inför vår verksamhet och deras behov. Du är ordningsam och har god förmåga att planera och följa upp det egna arbetet och kan ta beslut inom ditt område. Du har lätt för att kommunicera och samarbetar gärna med teknikerkollegor, övrig personal och externa samarbetspartners. På ett pedagogiskt sätt kan du även skapa nyfikenhet och inspirera andra inom ditt kompetensområde. Din problemlösningsförmåga är hög och du kan hantera att ibland arbeta under tidspress. En mycket viktig egenskap är att på ett förtroendefullt sätt ge service till verksamheten i form av stöd och hjälp med AV- och mediefrågor.

 

Mer om oss

Vi arbetar aktivt med att utveckla besöksupplevelsen på våra museer med hjälp av digitala system. Det skapar ett ökat behov av digitalt systemstöd inom publik förmedling, administrativa stöd, utställningsproduktion, samlingsförvaltning och arkiv. IT-enheten ansvarar för support av teknisk utrustning, systemansvar, inköp av IT- och AV-utrustning samt system för hela SMTM. Vi arbetar inom ramverket ITIL. IT-enheten tillhör avdelningen Kommunikation och stöd, vilken tillhandahåller service och stöd till samtliga verksamheter i Stockholm, Karlskrona och Gävle.

 

Anställning

Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning kan komma att tillämpas. Heltid. Dagtid. Schemalagd arbetstid kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.

På SMTM erbjuder vi dig ett arbetsupplägg som ger dig möjlighet att arbeta på distans när arbetet tillåter. Övrig arbetstid sitter du i våra kontorslokaler på Östermalm. Vi har flextid, generöst friskvårdsbidrag och semester enligt avtal som sträcker sig mellan 28 och 35 dagar per år.

 

Lön

Månadslön, vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.

 

Kontaktpersoner

Eric Wall, chef IT-enheten: 08-519 558 87

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 20 oktober genom att registrera dig via länken till vår hemsida. Bifoga CV och personligt brev. Intervjuer kommer att genomföras 7-8 november.